Traseu uşor de iarnă prin Prăpăstiile Zărneştilor

Parcul Natural Piatra Craiului

Traseu: Zărneşti – Gura Râului – Fântâna lui Botorog – Prăpăstiile Zărneştilor – Valea Vlăduşca – Muntele Toancheş – satul Peştera – satul Măgura

Cum pe vremea când eram liceean am făcut parte, pentru ceva vreme, dintr-un club de turism montan în calitate de membru aderent şi, mai apoi, pentru scurt timp, ca membru activ, am avut deosebita plăcere de a participa la aplicaţia jubiliară a clubului, întâlnirea ce a avut loc în Parcul Naţional Piatra Craiului, sat Măgura.

Am trecut, ca şi mulţi alţii, pe lângă carierele de piatră şi Fântâna lui Botorog, loc în care, spre stânga, începe drumul în serpentine spre satul turistic Măgura, unde urma să ne cazăm la finalul traseului pentru a luat parte la aplicaţia jubiliară a clubului de turism montan şi ecologie, EST.

Am continuat spre intrarea în Prăpăstiile Zărneştilor, cei pregătiţi doar pentru evenimentul cultural al întâlnirii alegând scurtătura spre Măgura. La intrarea în Prăpăstii am zăbovit timp de 10 minute pentru a imortaliza începutul turei noastre de iarnă şi pentru a trage peste carâmbul bocancilor parazăpezile. Întâmplarea face să le fi uitat acasă, dar m-am descurcat mai mult decât acceptabil. Noroc şi cu zăpada afânată care nu se lipea de pantaloni, ducând la udarea instantă a acestora.

Dacă pâna la barieră am mers care cum am putut, de aici s-a format şirul indian, monom, ce a tăiat cărare prin zăpada ce pe alocuri trecea de 30 cm, până la refugiul salvamont, unde am făcut prima pauză.

Am continuat pe drumul sinuos până la foişor, locul în care este indicat traseul prin Valea Pisicii ce interesectează la un moment dat traseul ce coboară de la cabana Curmătura spre satul Peştera.

Cum vremea şi terenul dificil ne-ar fi putut da bătăi de cap, am continuat pe drumul forestier de pe Valea Vlăduşca până acesta s-a terminat, şi am apucat apoi pe poteca semnalizată de triunghiul galben (coboară de la cabana Curmătura, Cheile Vlăduşca), potecă ce nu părea să mai fi fost umblată recent. Pe anumite porţiuni ale drumului forestier, zăpada proaspăt pusă părea a fi doar un camuflaj peste cea veche, ce nu apucase să se topească în întregime, lucru ce ne-a făcut paşii nesiguri, afundându-ne mai mult decât ne aşteptam.

O dată cu poteca marcată cu triunghi galben, ce urcă muntele Toancheş, începe urcuşul aproape anevoios printre copaci cu rădăcini proeminente, acum acoperite de zăpadă, lucru ce ar fi putut face surprize neplăcute celor fără experienţă. Pentru un sedentar ca mine părea a fi începutul unui calvar fără sfârşit, dar exerciţiile de respiraţi m-au ajutat să îmi adun forţele pentru această porţiune.

După un slalom ascendent interminabil printre rădăcini şi pauze dese am ajuns într-o zonă defrişată, acum în reabilitare judecând după brazii tineri printre care continua poteca, până în golul alpin al muntelui Toancheş. Recunosc, pe această porţiune am fost codaş, ba chiar am trecut prin câteva episoade de anxietate datorită pustiului din jur şi vântului ce spulbera zăpada de pe crengile copacilor cu zgomot. Am ocolit vârful prin vest, prin Şaua Priporului, şi am coboarât pe versantul estic al Toancheşului, printr-o zonă despădurită ce se întinde până la marginea satului Peştera.

De aici am urmat drumeagul mărginaş ce ajunge în Măgura. După aproape 4 ore jumătate de traseu am ajuns la pensiunea Pepino, cu toţii mulţumiţi de alegerea făcută.

Despre traseul de mai sus puteţi citi aici şi aici, cu menţiunea că cele două descrieri fac referire la traseul scurtat prin Cheile Pisicii.

Gura Raului - Prapastii - Toanches

Urmăriţi traseul în Google Maps şi în harta de pe harta-turistica.ro.

CITEȘTE ȘI: Colecția de hărți montane Munții Noștri a fost transpusă într-o aplicație mobilă

Seara a continuat cu proiecţii video, materiale ce-au acoperit 15 ani de activitate EST, cântece de munte şi voie bună. Aceste evenimente se transmit prin viu grai, nu prin scris, aşa că nu mă rămâne decât să vă alăturaţi unui club de turism montan sau să vă găsiţi prietenii potriviţi pentru a trăi la intensitate maximă bucuriile pe care vi le pune la dispoziţie muntele.

Cabana Gura Râului
Mobil 2: 0744 307 978
Mobil 3: 0788 656 434

Mijloace de transport [sursa informaţiilor]:
1. curse zilnice de microbuze cu plecări din Gara Braşov la orele 7:00, 9:00, 13:30, 17:30;
2. curse de maxi-taxi din Gara Bartolomeu, Braşov.

Pensiunea Pepino
Cod Poştal 507133, Sat Măgura, Jud. Braşov
Parcul Naţional Piatra Craiului
România
Contact: 0723 392 010

Total
Shares
8 comments
  1. Îmi pare rău că nu am putut aduce mai mult din farmecul locurilor prin care am trecut aici, pe blog. Vizual vorbind.

Pentru următoarea ieşire caut sponsori care să îmi dea pentru testare un aparat foto, ceva. 🙂

N-am avut la îndemână decât HTC-ul, care e cam vax în materie de poze, după cum se poate vedea.